Orienteringsløb

Orienteringsløb i Skagen OK og Motion

Skagen OK og Motion har mange stolte traditioner inden for Orienteringssporten.

Indbyggertallet i Skagen er stærkt faldende, og de unge mennesker forlader byen og vender ikke tilbage. Det har gjort, at Orienteringsafdelingen, som i starten af klubbens historie var hjørnestenen, nu er reduceret til en meget lille aktivitet i klubben.

Klubben arrangerer derfor meget få orienteringsløb i eget regi, men vi samarbejder med Orienteringsklubben Vendelboerne og kan deltage i deres træningsløb.

Vi arrangerer hvert andet år det store Orienteringsstævne Skaw Dysten sammen med Skive AMOK. Se mere om arrangementet på Skaw Dystens hjemmeside.

Træningsløb i orientering

Skagen OK og Motion samarbejde med OK Vendelboerne i Hjørring om afholdelse af træningsløb. Se mere om træningsløbene på OK Vendelboernes hjemmeside.

Hvad er orientering?

Orienteringsløb går ud på at finde vej ved hjælp af kort og kompas. Det gælder om at finde den nemmeste og hurtigste vej fra post til post. Orienteringsløb er en god familieidræt. En idræt, hvor det er muligt - samlet eller enkeltvis - at få en sjov dag i naturen med udfordringer, motion og frisk luft. Ved orienteringsløb arrangeres der baner, hvor alle kan være med. Der er plads til alle, både dem, som ønsker at udfordre sig selv på motionsniveau, samt til dem, der sætter sig større mål og gerne vil deltage i orienteringsløb i Danmark eller i udlandet.

Oplevelser på alle niveauer

Inden for orienteringsløb kan man finde baner med forskellige sværhedsgrader og forskellige længder, så der altid er et tilbud til dig, uanset hvor stærk du er fysisk, eller hvor stor din tekniske kunnen er. Der er noget for enhver smag. På banen får du din egen individuelle oplevelse, og du konkurrerer mod løbere på dit eget niveau. På stævnepladsen har man tid til at lære andre orienteringsløbere at kende og få en eftersnak om, hvorledes det gik på banen.

Kort og kompas

Det er de vigtigste redskaber i sporten. Kompasset er ikke nødvendigt i starten, men du vil hurtigt finde ud af, at det er rart at vide, hvor verdenshjørnerne er, så du kan vende kortet rigtigt. Kortet er vores vigtigste redskab og er langt mere detaljeret end det, du benytter, når du skal finde rundt som turist i en storby, eller når du kører bil. Til gengæld er kortet meget logisk bygget op, hvor det blå har med vand at gøre, det brune er jord (høje, huller, skrænter mm), det grønne er tæt bevoksning, og det sorte er menneskeskabte ting som bænke, master, veje og stier.

At fare vild

Det er noget, alle orienteringsløbere ved, hvad er – vi har sågar vores eget begreb, der beskriver oplevelsen nemlig at ”bomme”. Alle vil på et tidspunkt opleve, at de ikke helt ved, hvor de er, men det fine ved orienteringsløb er, at man altid er udstyret med et detaljeret kort, så man altid via sit kompas og ved at se sig omkring kan pejle sig ind på det sted, man står og dermed finde hjem igen.